Mistä Oriental Nordic alkoi?

Hei,

Aalto -yliopistossa opiskellessani olin vuosien ajan mukana Suomen suurimmassa Start up -tapahtumassa Slushissa. Tapahtuman parissa työskennellessäni tutustuin useisiin Start Upeihin, joilla oli tähtäimessä Kiinan markkinat tai joiden tuotteiden valmistus oli tarkoitus ulkoistaa Kiinaan. Minulta pyydettiin apua ja kävi niin, että minut palkattiin toteuttamaan kahta projektia Kiinaan. Toinen oli lyhyempi projekti, joka päättyi siihen, että löysin hyvän ja luotettavan yhteistyökumppanin edustamalleni suomalaisyritykselle ja toisen kanssa yhteistyö jatkuu edelleen hyvällä menestyksellä.

Kiinassa työskennellessäni tutustuin moniin yllättäviin tapauksiin. Näin omin silmin, miten asiakkaita viilataan röyhkeästi linssiin ja luvatut tuotteet ja palvelut eivät vastanneet odotuksia.

 

Tapaus 1. Toimitukset pettivät

 

Sukulaiseni työskenteli digipuolella yrityksessä, joka pyrki löytämään valmistajia länsimaisille muotialan yrityksille. Hän kertoi ruokapöydässä, miten yritys otti vastaan suuren tilauksen, mutta sopivaa valmistajaa ei löytynyt viikkoihin. Lopulta kävi selväksi, että yrityksen myyntitiimi oli vastaanottanut tilauksen liian pienellä katteella eikä sopivaa valmistajaa todennäköisesti löytyisi.

 

Totta puhuen en edes järkyttynyt kuullessani, miten heidän yrityksessä asia ratkaistiin.

 

Samoihin aikoihin oli Kiinassa Yunnanin maakunnassa Ludianin kaupungissa maanjäristys. Sukulaiseni silloisen yrityksen myyntitiimi kaivoi netistä kuvan sortuneesta tehtaasta, joka ei liittynyt kyseiseen maanjäristykseen mitenkään ja lähetti asiakkaalle. He kertoivat asiakkaalle, ettei tilausta voitu toimittaa maanjäristyksen vuoksi ja välttyivät tappioilta vakuuteltuaan viikkotolkulla asiakkaalle toimituksen olevan kunnossa. Miltähän asiakkaalta mahtaa tuntua, kun viikkoja odoteltu tilaus perutaan valheellisin syin…

 

Tapaus 2. Kiinalaiset Start Upit ovat parempia kuin muut?

 

Vuonna 2013 joulukuussa olin työmatkalla Ningbossa, noin neljän miljoonan asukkaan kaupungissa Shanghain eteläpuolella. Ningbossa on erittäin paljon vientialan yrityksiä ja mm. maailman suurin tukkumyynnin keskittymä Yiwu market on lähellä Ningboa. Viimeisenä iltana päätin viedä yhteistyökumppanini kadun hienoimpaan ravintolaan syömään. Kolmikerroksinen ravintola oli kalliilla maulla sisustettu ja tarjoilijat olivat pukeutuneet hyvin. Tämä yhteistyökumppani on enoni hyvä ystävä ja paikkakunnalla vaikutusvaltainen henkilö. Hän vei minut ravintolaan sisälle ja suoraan toisen kerroksen tasanteelle, jonka kulmasta näkyi keittiöön ovien avautuessa tarjoilijan mennessä sisään tai tullessa ulos. Keittiössä oli ainakin toistakymmentä kokkia ja apulaista häärimässä ja valmistamassa ruokaa. Tovin toimintaa tarkasteltuani huomasin vasta keittiön perällä olevan astianpesualtaan, jonka veden ja rasvan muodostama seos kiilsi kuin Itämeri kauppatorin edustalla. Vaihdoimme nopeasti ruokapaikkaa tuttuun nuudelipuotiin, jossa näki suoraan astianpesukoneen sisältävään keittiöön. Enoni ystävä kertoi, että valitettavan moni kiinalaisyritys on ”ulkoa kuin palatsi, mutta sisältä täynnä likavettä”.

 

Työskennellessäni Slushin parissa tutustuin suomalaisten Start Upien lisäksi myös moniin kiinalaisiin Start Upeihin. Useissa Start Up -tapahtumissa nostettiin esille summia, jotka yritykset ovat keränneet sijoittajilta. Luvut tuntuivat olevan kymmenkertaisia saman kokoluokan eurooppalaisiin start upeihin verrattuna. Aloin tutkimaan asiaa lukemalla artikkeleita ja seuraamalla eri uutislähteitä. Erityisesti sivusto techinasia.com on tuonut esille lukuisia tapauksia, joissa paljastuu miten kiinalaisyritykset ovat paisuttaneet omia lukujaan. Liikevaihto, tulos, kasvuennusteet ovat useammin paisuteltuja kuin todellisia. Vastaavasti velkaa tuntuu olevan monilla yrityksillä minimaalisen vähän. Uutisia yritysten ilmoittamista vääristä luvuista löytyy jatkuvasti. Maan suurin kahvilaketju Luckin Coffee, jonka vakioasiakas itsekin olen, oli paisuttanut liikevaihtoaan 310 miljoonalla dollarilla vuonna 2019. Ilmeisesti ketju ei ole vieläkään onnistunut kääntämään liiketoimintaansa voitolliseksi. Kaupunkipyörien luvatussa maassa suuri kaupunkipyöräfirma bluegogo ajautui konkurssiin vuoden 2017 loppupuolella ilmoitettuaan kaiken olevan hyvin vielä kuukausi ennen konkurssia. Esimerkkejä on lukuisia.

846f411f-c9dd-47b5-944e-e930e537a0f0.JPG

Hei,

Aalto -yliopistossa opiskellessani olin vuosien ajan mukana Suomen suurimmassa Start up -tapahtumassa Slushissa. Tapahtuman parissa työskennellessäni tutustuin useisiin Start Upeihin, joilla oli tähtäimessä Kiinan markkinat tai joiden tuotteiden valmistus oli tarkoitus ulkoistaa Kiinaan. Minulta pyydettiin apua ja kävi niin, että minut palkattiin toteuttamaan kahta projektia Kiinaan. Toinen oli lyhyempi projekti, joka päättyi siihen, että löysin hyvän ja luotettavan yhteistyökumppanin edustamalleni suomalaisyritykselle ja toisen kanssa yhteistyö jatkuu edelleen hyvällä menestyksellä.

Kiinassa työskennellessäni tutustuin moniin yllättäviin tapauksiin. Näin omin silmin, miten asiakkaita viilataan röyhkeästi linssiin ja luvatut tuotteet ja palvelut eivät vastanneet odotuksia.

 

Tapaus 1. Toimitukset pettivät

 

Sukulaiseni työskenteli digipuolella yrityksessä, joka pyrki löytämään valmistajia länsimaisille muotialan yrityksille. Hän kertoi ruokapöydässä, miten yritys otti vastaan suuren tilauksen, mutta sopivaa valmistajaa ei löytynyt viikkoihin. Lopulta kävi selväksi, että yrityksen myyntitiimi oli vastaanottanut tilauksen liian pienellä katteella eikä sopivaa valmistajaa todennäköisesti löytyisi.

 

Totta puhuen en edes järkyttynyt kuullessani, miten heidän yrityksessä asia ratkaistiin.

 

Samoihin aikoihin oli Kiinassa Yunnanin maakunnassa Ludianin kaupungissa maanjäristys. Sukulaiseni silloisen yrityksen myyntitiimi kaivoi netistä kuvan sortuneesta tehtaasta, joka ei liittynyt kyseiseen maanjäristykseen mitenkään ja lähetti asiakkaalle. He kertoivat asiakkaalle, ettei tilausta voitu toimittaa maanjäristyksen vuoksi ja välttyivät tappioilta vakuuteltuaan viikkotolkulla asiakkaalle toimituksen olevan kunnossa. Miltähän asiakkaalta mahtaa tuntua, kun viikkoja odoteltu tilaus perutaan valheellisin syin…

 

Tapaus 2. Kiinalaiset Start Upit ovat parempia kuin muut?

 

Vuonna 2013 joulukuussa olin työmatkalla Ningbossa, noin neljän miljoonan asukkaan kaupungissa Shanghain eteläpuolella. Ningbossa on erittäin paljon vientialan yrityksiä ja mm. maailman suurin tukkumyynnin keskittymä Yiwu market on lähellä Ningboa. Viimeisenä iltana päätin viedä yhteistyökumppanini kadun hienoimpaan ravintolaan syömään. Kolmikerroksinen ravintola oli kalliilla maulla sisustettu ja tarjoilijat olivat pukeutuneet hyvin. Tämä yhteistyökumppani on enoni hyvä ystävä ja paikkakunnalla vaikutusvaltainen henkilö. Hän vei minut ravintolaan sisälle ja suoraan toisen kerroksen tasanteelle, jonka kulmasta näkyi keittiöön ovien avautuessa tarjoilijan mennessä sisään tai tullessa ulos. Keittiössä oli ainakin toistakymmentä kokkia ja apulaista häärimässä ja valmistamassa ruokaa. Tovin toimintaa tarkasteltuani huomasin vasta keittiön perällä olevan astianpesualtaan, jonka veden ja rasvan muodostama seos kiilsi kuin Itämeri kauppatorin edustalla. Vaihdoimme nopeasti ruokapaikkaa tuttuun nuudelipuotiin, jossa näki suoraan astianpesukoneen sisältävään keittiöön. Enoni ystävä kertoi, että valitettavan moni kiinalaisyritys on ”ulkoa kuin palatsi, mutta sisältä täynnä likavettä”.

 

Työskennellessäni Slushin parissa tutustuin suomalaisten Start Upien lisäksi myös moniin kiinalaisiin Start Upeihin. Useissa Start Up -tapahtumissa nostettiin esille summia, jotka yritykset ovat keränneet sijoittajilta. Luvut tuntuivat olevan kymmenkertaisia saman kokoluokan eurooppalaisiin start upeihin verrattuna. Aloin tutkimaan asiaa lukemalla artikkeleita ja seuraamalla eri uutislähteitä. Erityisesti sivusto techinasia.com on tuonut esille lukuisia tapauksia, joissa paljastuu miten kiinalaisyritykset ovat paisuttaneet omia lukujaan. Liikevaihto, tulos, kasvuennusteet ovat useammin paisuteltuja kuin todellisia. Vastaavasti velkaa tuntuu olevan monilla yrityksillä minimaalisen vähän. Uutisia yritysten ilmoittamista vääristä luvuista löytyy jatkuvasti. Maan suurin kahvilaketju Luckin Coffee, jonka vakioasiakas itsekin olen, oli paisuttanut liikevaihtoaan 310 miljoonalla dollarilla vuonna 2019. Ilmeisesti ketju ei ole vieläkään onnistunut kääntämään liiketoimintaansa voitolliseksi. Kaupunkipyörien luvatussa maassa suuri kaupunkipyöräfirma bluegogo ajautui konkurssiin vuoden 2017 loppupuolella ilmoitettuaan kaiken olevan hyvin vielä kuukausi ennen konkurssia. Esimerkkejä on lukuisia.

"Yliopistossa opiskellessani olin vuosien ajan mukana Suomen suurimmassa Start up -tapahtumassa, Slushissa. Tapahtuman parissa työskennellessäni tutustuin useisiin Start Upeihin, joilla oli tähtäimessä Kiinan markkinat tai joiden tuotteiden valmistus oli tarkoitus ulkoistaa Kiinaan. Pääsin usein auttamaan yrityksiä etsiessään itselleen sopivaa yhteistyökumppania Kiinasta ja minut oli palkattu toteuttamaan useita projekteja Kiinaan, joidenkin kanssa yhteistyö jatkuu edelleen hyvällä menestyksellä. 

Kiinassa työskennellessäni tutustuin moniin yllättäviin tapauksiin. Näin omin silmin, miten asiakkaita viilataan röyhkeästi linssiin ja luvatut tuotteet ja palvelut eivät vastanneet odotuksia.

Tapaus 1. Toimitukset pettivät